Translate

25. juli 2010

24.07.10 Finnpiggan

Finnpiggan 1532 m.o.h

I år som i fjor satser jeg friskt på Topptrimturene i Oppdal kommune. En unik muliget til å bli kjent i fjellområdene i umiddelbar nærhet til hytta. Jeg går mye i fjellet her ellers også, men det er kjekt å få sett nye områder og vandre i nye fjell , noen steinkast unna hytta.


Her er vi på vei opp den siste delen fra Vognillsetrene

Dagens første tur gikk fra Vognillsetrene opp via foten på Kinna og videre til Finnpiggan. I januar prøvde jeg å komme meg dit på ski, men snudde grunnet tåke. Det rare var at i dag så jeg at jeg kun var 200 meter fra varden på Finnpiggan,- men slik er det når tåka inntar fjellet. Jeg fikk bare en tur til i samme området fra en annen kant. Et fantastisk fjell dette også ,- såklart;-)
Turen opp lia er litt bratt, men etter 45 minutter er en oppe i godt gåtereng. Høyfjellsterreng som jeg sier det er.



Kinna

Vokteren på Kinna;-)

I dag møtte vi mange fjellvandrere som gikk Topptrim-turer. Den eldste vi møtte var 82 år. Skikkelig spreking fra Oppdalsbygda.
Vi så hare, rype og andre fugler på denne turen.


Nedover og over elva før turen videre til Finnpiggan


Disse eggene var det bare såvidt vi ikke tråkka på



Mattis elvekrysser




Her ser vi Snøhetta. Et skjeldent syn at den er tåkefri på toppen.


Toppen av Finnpiggan


Denne rypa var ikke enkel å få øye på


Jeg kom meg litt nærmer...




også stakk den av



Gjevilvassdalen/vatnet. Se badestrranda til høyre. Flott sandstrand .



En liten Mogopp. Fredet blomst.




Dette er en Tjyvjo. Det finnes to typer av den og denne holder til i fjellheimen. Den vi har hjemme er brun.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar