Translate

7. mai 2010

FJELLTURER - APRIL 2010



Gulltanna 10.04.2010


Ja, påska og mars måned føk avgårde med mange hektiske dager. Salg av bolig, vasking, rydding av loft, garasjer mm. Dette medførte at jeg ikke fikk alle turene jeg ønsket, men havnet på Averøy Treningsenter i steden på step og spinnng. Gøy det og, men på denne årstiden vil jeg heller ferdes ute. Når jeg endelig tok jeg meg sammen. Pakket sykkelen og tråkket iveg. Jeg syklet opp til Folland, parkerte sykelen og trasket videre på snødekket veg opp til kleiva, før turen opp til Gulltanna kunne begynne. En kjempefin lørdag, men få gikk på  fjellet, denne lørdagen. Jeg fikk en kjempetur  oppover. Det var også en deilig stille  tur ned follandsvegen også. Etterpå var det bare å sette seg på sykkelen og sette nesa mot øyene. 3 mil på sykkel  og en herlig dag i fjellet.

Lite snø i fjellet.






Mens jeg syklet og gikk i fjellet denne aprildagen, er det enkelte familiemedlemmer som har andre lyster. Her er det en stolt bileier på sin første tur med Metropolitanen fra1957. Bestefaren hans vant bilen i et lotteri, og nå er den i familien igjen. 
Dagen etter ble han med på tur. Vi kjørte opp til Follandsvatnet , gikk opp veien og opp på Gulltanna. Flott dag dette også. På tur ned møtte vi kjentfolk som var på vedaskogen,- og der ble vi stående og prate i lang tid, som vanlig. 
Dette var 11.04.2010



 


Ramsdalen 15.04.2010

Snarturen inn i Ramsdalen ble en tur som virkelig skulle få positive konsekvenser.
I Ramsdalen,- der hadde jeg ikke vært på over 20 år og når det ble snakk om at to fruer skulle dit, spurte jeg om jeg kunne slenge meg med. Dagen var kald og regnfull, så regntøy kom på og jeg møtte de andre på Strømsetra. Her la vi friskt i veg , og spent var vi hvor vår langbente guide skulle føre oss hen.





 

Dette var første gangen Mattis møtte Frida,- og de storkosa seg i hverandres selskap fra første stund.
Ja, ja,- også trasket vi i veg. Opp Ramsdalen, opp Trolldalen og tilslutt enda legre opp. Klimpan. Vinden var sur og regnet avtok ikke,- men vi gikk og gikk.
Enkelte påsto at de beit seg fast i lyngen for å komme seg opp på Klimpan. Turen skulle jo egentlig bare være en kjapp tur opp i Ramsdalen,- men plutselig var vi bare på Klimpan. Merkelig? Ikke når du kjenner de som var med. 

Turen denne dagen var i nye områder for meg, men ikke den siste turen opp i dette terenget nei. Anbefales på det sterkeste. Tre og en halv time brukte vi i passe tempo.



Bit i lyngen. Opp skal vi!







Klimpan















Breivikhammarn/Skjærneset 19.04.2010

Kari og jeg la ut på tur denne dagen. Snødrev og surt var det og ikke minst blaut sørpe over det meste på turen. Men er man på tur , så er man på tur og det er rått godt å komme hjem etter en slik opplevelse. Lite folk ute denne dagen. Men vi var ute!










Vassdalen 21.04.2010





Neste tur gikk til Vassdalen. Vi var heldige med været  denne dagen. Opp til Vassdalen er det fin grusveg å gå på og etterhvert som vi kaver oss oppover, blir utsikta bare bedre og bedre.



Vassdalen



Fotografen vår




Gulltanna 22.04.2010

Denne turen tok jeg alene. Jeg måtte bare ut en tur siden den fortsatt var så flott vær. Det kan vel være noen som rister på hodet og lure på om jeg ikke har annet å gjøre på,- men dette er faktisk ting jeg prioriterer og vil bruke tida mi på. Gjør jeg dette slipper jeg fysikalsk behandling og smertestillende gift.
Å gå i fjellet er den beste medisin for meg; Ryggen, humøret,- ja hele meg blir et bedre menneske og mye bedre å dele hus sammen med;-))  "Alt for helsa", sier jeg ,- og blir bare borte..

Gulltanna fra Fagerfjellsida



Mattis er alltid med





BJERJA
Søbstadbjerget - Nekstadbjerget 23.04.2010

Fjellgeitene heiv seg rund og gikk på tur.  I dette området har de to turvenninenne aldri vandret før, så jeg gledet meg til å vise de nye turmål. Frida var så klart med, noe Mattis ula for. Det å se Hendmyrene, øyene og averøyfjella fra dette stedet er bare flott. Og klart vi hadde godvær!












Henda, Tjønnøya og Hestskjær fyr





Breivikhammarn/Skjærneset - Stavneset 25.04.2010

 
Hurra for deg som fyller ditt år!!! Ja, i dag var det 19 år siden fikk jeg en sønn, og siden jeg var hjemme alene og en venn av meg også hadde bursdag, fant vi ut at vi skulle ut på tur. Det var faktisk rart å ikke skulle lage kake denne dagen, men slik er det bare dette livet. Ut på Skjærneset hadde de ikke vært før, kun kjørt forbi med båt,- så det var en grei tur å ta. Ute på disse stiene var det mange som gikk tur. Det var godt å se at så mange barn var på tur sammen med voksne.

Videre gikk turen til Stavneset.














 Årets første huggorm;-(((






En gammel fortøyningspæl





Gulltanna til Fagerfjelet 26.04.2010


De to blonde ble med på denne flotte turen. Det var lite snø oppover fjellsida, men på toppen og inn mot Fagerfjellet var den litt mer. Jeg vet ikke hva som er med klimaet, men finvær var det nå også. Denne turen fikk vi kjørt opp på Kleiva. Turen til Gulltanna gikk kjapt unna, så vi var raske til å bestemme at vi skulle legge turen opp på Fagerfjellet også. 
Vi la veivalget ned, mellom Hagahornet og Gulltanna. Vi kom da ned på veien i dalføret, som førte til parkeringsplassen. Frida og Mattis spratt iveg og kosa seg. Frida ville absolutt henge på min venstre side. Den hunden elsker å klore seg fast i meg,- noe den virkelig gjorde denne turen. Disse tre bildene er det turvennnna mi som har tatt.
Frida og Mattis i aksjon;-)





Disse tre bildene er tatt av Hagemor




Bjerja 27.04.2010


Mer snø! Jepp, overnatta kom det mer snø og det ble full kaos på veiene. Men 4x4 w på bilene er det ikke noe problem for oss, så tur ble det igjen på Bjerja.


Forventningsfulle hunder




Nekstadalen - Meekknoken 28.04.2010

Hvor gal går det an å bli?? Jo, vi skulle til fjells denne dagen og. Friskt starte vi fra Babua og opp veien til Nekstadsetrene. Trær som lå veltet i vegen, forserte vi uten å mukke. Vel framme ved setrene, rigget vi oss til tur. Værgudene var ikke med oss denne dagen. Grått og surt.
Først  del var det litt snø, også mer og mer. Ja, mer og mer råtten snø, som plutselig rakk oss til knes! Tungt, nei da! "Vi skal jo forbrenne litt også",- hørte jeg mellom fjellheimen i et ekko som suste forbi. Det var bare å trø på det man var god for, og det var ikke mye.
Opp, ja det bars det. Oppover de verste bratte kneikene, utenom stien ,- så klart.
Typisk oss to;-) Rett fram og rett opp i jevnt tempo.
Ved Svein-drykjin tok vi oss en vass-sup. Her var det litt mindre snø, og bedre å gå. Også var det Knøksida da. Jevnt og trutt oppover i regn. Vi hadde hatt vind og litt slaps tidligere, men nå regnet det. Uten gamasjer, og derfor ble vi faktisk ganske våte på føttene. På tur opp fikk vi se 5 ryper. Godt å se at det var fugleliv igjen på fjellet.
Vel oppe var det bare å skrive i boka før vi begynte på hjemturen. Herlig var det alikevel. Se bare på bildene. Vi koser oss.
De fleste bildene her er tatt av Eva Cathrin, Hagemor.


Foto:EC



 Foto:EC



Foto:MJ






          Foto;EC





     Foto:MJ
  







      Foto: MJ



    Foto: EC


Ramsdalen - Trolldalen 29.04.2010

I dag ble det en kjapp ettermiddagstur i Ramsdalen og Trolldalen sammen med våre firbente venner, Frida og Mattis. Vått og grått, snøsmelting, regn og høy vannføring i alle bekker og elver. Men med gode sko og vanntette klær trasket vi i veg. Den flomstore elva, greide vi ikke å gå over, der vi normalt bruker å krysse. Vi gikk opp langs elva og fant et krysningspunkt. 

Kirklandet Kirke og "Ansikt til Ansikt" med Morten Krgvold og Mads Gilbert sto for tur.
Et besøk på Onkel og før forestillingen var innlagt, og turklærne måtte av før vi skulle innta byen;-)






Dette ble en tur i Tidens Tegn


2 kommentarer:

  1. Men vi har det jo helt fantastisk da!!!!! Og hundene såå gode venner.. Jeg er så glad for å ha funnet en gal turkamerat..hehe..og tror og håper på en forbrenningssommer :)) Ha en nydelig dag på fjellet i dag, så skal jeg kose meg på kafe og shopping og hagearbeid.

    SvarSlett
  2. Her brenner det;-))Trivelige turvenninne;-))

    SvarSlett